Het svensk sommar gav båtindustrin en enorm försäljningsboost

Vi har kollat av båtindustrin lite, som tydligt pekar på en riktig rekordsommar när det kommer till båtförsäljning och försäljning av båtutrustning.

Flera svenskar har tagit sig till sjös efter en sommar; som i juli var den soligaste (och varmaste) månaden någonsin i Sverige.

 

Rekordhögt intresse

Det är inte bara temperaturen som har satt rekord under sommaren. Försäljningen av svensk (och dansk), båtutrustning och har också stigit i linje med termometerns ökning. Till exempel har försäljningen i Ystad under sommaren stigit till att man sålde en båt varje dag, medan flera säljare av båtutrustning har märkt rekordintressen för marina produkter under sommaren.

sommar

Efter en vinter som höll i sig till långt in på våren var det länge ganska tomt på folk bland hyllorna på landets varuhus – när det kom till att köpa just båtutrustning. Men när solens strålar nådde svenskarna, slog stormen till och försäljningen ökade väsentligt. Det är uppenbart att försäljningen har ökat till följd av det grymma vädret. Man har upplevt en betydande ökning av försäljningen.

Det finns särskilt distinkta sommarprodukter som SUP, gummibåtar, kylskåp och solstolar, som flugit av hyllorna. Över disken har emellertid också mer traditionell utrustning som fenders och rep varit poppis. Det har varit bra för branschen. Nu blir det mer inne med segling i sverige och det blir mer frestande för sjömännen att släppa Mallorca nästa år.

VM har också varit en viktig faktor

Seglings-VM i Århus, ägde rum i år och fick mycket mediebevakning där den grymma sommaren har ökat seglingsmiljön; och det har varit mycket mer prat om segling, även i samband med VM.

Det är inte bara medelålders och äldre seglare som hoppat i båtarna. Man ser också hur sommarvärmen har orsakat att segelblodet hettat till hos de yngre seglarna.

Det har varit ett antal yngre människor som seglat, någonting som verkligen inte är dåligt för branschen. Det man hör från hamnar och återförsäljare är att fler och yngre yngre familjer köper begagnade båtar.